facebook

Luistert Facebook mee met mijn gesprekken?

Heb je ooit het gevoel gehad dat Facebook je gedachten kan lezen? Dan ben je niet de enige! Het gerucht gaat al jaren dat Facebook je afluistert om je vervolgens gerichte advertenties te tonen. 

Heb je bijvoorbeeld wel eens een product online gezien dat je net met een vriend aan het bespreken was? Dan denk je misschien: “Luistert Facebook nou mee met mijn gesprekken?” 


Het is een vraag die veel mensen zich stellen. Maar hoe zit het echt? In dit artikel gaan we dieper in op deze vraag en ontdek je hoe Facebook werkt met jouw gegevens. 

We leggen je uit hoe het komt dat je soms advertenties ziet die precies aansluiten bij jouw interesses, zonder dat je ze actief hebt opgezocht.

Wat is de theorie?

Er zijn op het internet al een hoop theorieën losgelaten over dit onderwerp. Het idee is dat Facebook deze informatie gebruikt om gerichter advertenties te tonen. Dit idee, vaak omschreven als een “conspiracy theory”, suggereert dat Facebook op slinkse wijze toegang krijgt tot onze privégesprekken zonder onze toestemming.

De theorie gaat als volgt: je hebt een gesprek met een vriend over een specifiek product, en kort daarna verschijnt er een advertentie voor datzelfde product in je Facebook-feed. 

Toeval? 

Veel mensen denken van niet. Ze geloven dat Facebook voortdurend meeluistert via de microfoon van je smartphone. Hierdoor zou Facebook gerichter advertenties kunnen tonen die specifiek inspelen op recente gesprekken.

Waarom geloven mensen dit?

Er zijn een paar redenen waarom deze theorie zo wijdverspreid is:

  1. Specifieke advertenties: Mensen zien vaak advertenties die extreem relevant zijn voor recente gesprekken, wat de indruk wekt dat ze worden afgeluisterd.
  2. Gebrek aan transparantie: Facebook geeft niet altijd duidelijkheid over hoe advertenties worden gepersonaliseerd..
  3. Geavanceerde technologie: Het is bekend dat Facebook zeer geavanceerde technologie en algoritmen gebruikt, wat sommigen doet geloven dat het afluisteren technisch mogelijk is.

Dus Facebook luistert echt mee?

Het korte antwoord: Nee, Facebook luistert niet mee naar jouw conversaties. 

De waarheid is dat Facebook ons volgt op manieren die velen van ons zich niet eens realiseren en daar zo goed in is dat we denken dat het onze gesprekken volgt. 

In plaats daarvan gebruikt het geavanceerde demografische en locatiegegevens, gecombineerd met Algoritmische precisie

Facebook’s algoritmen gebruiken uitgebreide gegevens van jouw gebruikersactiviteiten, waaronder likes, shares en browsegeschiedenis, om advertenties te personaliseren.

Wat dat betekent? In feite weet Facebook precies wat jouw gedachtenpatroon is, en wat het in de toekomst wordt op basis van al jouw online gegevens. Best wel een beetje dystopisch…

facebook

Externe bronnen zeggen hetzelfde

In een podcast van The Verge heeft Facebook CEO Mark Zuckerberg deze beschuldigingen ten stelligste ontkend. Ook tijdens een hoorzitting in de Amerikaanse Senaat werd Zuckerberg hier vaak over gevraagd. 

Hij bleef het ontkennen. Ook Wired bevestigt dat Facebook niet via de microfoon luistert, maar in plaats daarvan gebruikmaakt van andere methoden voor advertentie-targeting.

Hoe werkt advertentie-targeting?

Demografische gegevens

Facebook verzamelt al jouw persoonlijke gegevens zoals je leeftijd, geslacht en woonplaats. Deze gegevens helpen om advertenties te tonen die relevant zijn voor je leeftijdsgroep en geslacht. Bijvoorbeeld, een advertentie voor sportartikelen kan gericht zijn op jonge mannen, terwijl een advertentie voor huidverzorgingsproducten zich richt op vrouwen van een bepaalde leeftijd.

Locatiegegevens

Je locatie speelt ook een grote rol in de advertenties die je te zien krijgt. Facebook weet waar je bent en waar je bent geweest via je smartphone. Zo kunnen bedrijven advertenties tonen die specifiek zijn voor jouw regio, of regio’s waar je in de toekomst heen gaat op basis van jouw smartphone informatie. 

Online gedrag

Facebook volgt precies  wat je doet op hun platform, maar zelfs buiten hun website weten ze wat je doet op het internet. Denk bijvoorbeeld aan welke pagina’s je leuk vindt, welke berichten je deelt, en op welke links je klikt. 

Via deze data geef je Facebook inzicht in jouw interesses en voorkeuren. Bijvoorbeeld, als je veel sportgerelateerde content bekijkt, krijg je waarschijnlijk advertenties voor sportkleding of -apparatuur te zien.

Netwerkactiviteit

Jouw interacties met vrienden en familie zijn ook belangrijk voor Facebook. Het platform kijkt met wie je bevriend bent en hoe je met hen communiceert. 

Als veel van je vrienden geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp, krijg jij waarschijnlijk ook advertenties te zien die daarmee te maken hebben. Bijvoorbeeld, als veel van je vrienden een bepaalde film leuk vinden, zie jij waarschijnlijk advertenties voor die film.

Browsegeschiedenis

Facebook gebruikt cookies om je browsegeschiedenis te volgen, zelfs als je niet op hun platform bent. Dit betekent dat ze weten welke websites je bezoekt en welke producten je bekijkt.

Is het erg dat Facebook zoveel weet?

Dat Facebook ons waarschijnlijk niet afluistert via onze telefoon, betekent niet dat het bedrijf ons niet in de gaten houdt. Dit kan zeker tot grote problemen leiden. Facebook kent veel intieme details van ons leven en verdient jaarlijks miljarden dollars aan ons. 

Door de enorme hoeveelheid data die Facebook verzamelt, heeft het bedrijf een enorm specifiek profiel van elke gebruiker. Deze informatie verkopen zij dan weer aan andere partijen, wat ze enorm veel geld oplevert.

facebook

Wat kun je tegen Facebook tracking doen? 

Maak je je zorgen over je privacy? Gelukkig kun je zelf het een en ander doen om je gegevens beter te beschermen. Begin met het controleren van welke apps toegang hebben tot je microfoon. Dit doe je eenvoudig via de instellingen van je telefoon. Beperk de toegang zo voorkom je dat apps ongewenst meeluisteren.

Een van de beste tips die wij kunnen geven is om extensies zoals uBlock Origin, Privacy Badger en Google Analytics opt-out te gebruiken. Deze tools blokkeren advertenties en trackingmechanismen. 

Gebruik ook een browser zoals Brave, die tracking en advertenties standaard blokkeert. Met deze extensies en browser kun je cross-site tracking bijna volledig stoppen. 

Overweeg ook het gebruik van een VPN (Virtual Private Network). Een VPN versleutelt je internetverkeer en verbergt je IP-adres, waardoor bedrijven je online activiteiten minder goed kunnen volgen. Dit is vooral nuttig wanneer je gebruik maakt van openbare Wi-Fi-netwerken.

Als laatste zou je ook je  advertentie-instellingen op Facebook aan kunnen passen. Facebook biedt allerlei opties om te bepalen welke informatie wordt gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties.

Remon Hendriksen
Remon schrijft graag over Tech, Gadgets en Software. Heeft ook nog eens een voorliefde voor Data en SEO. Zijn ICT opleiding komt hier nog regelmatig van pas.