e-commerce

Op deze manieren minimaliseer je als webshop problemen bij het verzenden van producten 

Als je een beetje kennis hebt van technologie, dan weet je ook hoe gemakkelijk het tegenwoordig is om een webshop op te bouwen. Je hebt geen geavanceerde programmeerkennis nodig, want je hebt genoeg systemen die ervoor zorgen dat je webshop optimaal functioneert. Die ontwikkeling heeft ertoe geleid dat er momenteel gigantisch veel webshops op het wereldwijde web te vinden zijn. En ook de diversiteit daaromtrent is interessant om te bekijken. Je hebt webshops die miljarden omzet per jaar draaien en ook kleine, gezellige webshops van zelfstandigen die er net van kunnen leven. En dan heb je nog een groep die een webshop runt naast hun baan in loondienst. 

Echter, alle type webshopeigenaren krijgen met uitdagingen te maken. Je website moet altijd soepel lopen, want als je ‘down’ bent, dan gaat dit direct ten koste van je winst omdat mensen geen orders meer kunnen afnemen. Tegelijkertijd moet je als webshop de klanten ook tevreden houden. En dat doe je onder meer door de grootste frustraties van klanten te voorkomen door de juiste service te bieden. En wat vinden mensen die bestellen bij een webshop het belangrijkste, los van het feit dat het product aan de verwachtingen voldoet? Ja, je raadt het al. Dat ze tijdig aankomen en er geen leveringsproblemen zijn. Maar hoe minimaliseer je dit risico?

Duidelijke informatie en verzendlabels 

Allereerst is het relevant om de fundamenten op orde te hebben. Dat betekent: er moet zo min mogelijk onduidelijkheid bestaan. Dus de adressen moeten altijd kloppen. En vergeet niet dat hoogwaardige verzendlabels kopen ook bijdraagt aan je goede reputatie. 

Probeer het de pakketbezorger ook zo gemakkelijk mogelijk te maken. Let daarom goed op of de postcode en het adres overeenkomen. Daarnaast worden er ook vaak fouten gemaakt met zogenaamde toevoegingen. Als je bijvoorbeeld een appartementencomplex hebt met een hoofdnummer en meerdere appartementnummers (zoals bijvoorbeeld 260-1/260-2) etc, dan moet dit duidelijk worden aangegeven.

Zakendoen met de juiste pakketdienst 

Het verschaffen van de juiste informatie, of onduidelijkheden verhelderen bij je klant, is je eigen verantwoording. Echter, bij het verzenden van een pakket heb je natuurlijk met een belangrijke externe factor te maken en dit is de bezorgdienst. Je hebt veel bezorgdiensten in Nederland en je kunt als webshop zelf kiezen met wie je zakendoet. De ene bezorgdienst is ook goedkoper dan de ander. Maar dit wil niet altijd zeggen dat er ook betere service wordt geleverd. Bij sommige pakketdiensten verdwijnen pakjes vaker of is er meer sprake van vertraging. Daarom is het relevant om goed te onderzoeken welke bezorgdienst het beste bij jou past. Lees online bijvoorbeeld recensies of neem contact op met een vertegenwoordiger van een bezorgdienst. .

Remon Hendriksen
Remon schrijft graag over Tech, Gadgets en Software. Heeft ook nog eens een voorliefde voor Data en SEO. Zijn ICT opleiding komt hier nog regelmatig van pas.